Algemene voorwaarden
Thuis/ Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden De Heling
Algemene bepalingen
“Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen De Heling en haar cliënten, medewerkers, zorgverleners, stagiaires, vrijwilligers en andere betrokkenen. Door het aangaan van een zorgovereenkomst of arbeidsrelatie met De Heling verklaart u zich akkoord met deze voorwaarden.
De Heling is een zorgorganisatie die verzorging, verpleging en begeleiding biedt vanuit een holistische benadering. Als erkend SBB-leerbedrijf werken wij volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz). Onze zorg richt zich op het vergroten van zelfredzaamheid, met respect voor culturele waarden en normen.”
Kwaliteit en professionaliteit
“De kwaliteit van onze zorg wordt gewaarborgd door wettelijke vereisten zoals vastgelegd in de Wkkgz. Als onderaannemer van Platform VMZ conformeren wij ons aan alle gestelde kwaliteitseisen en protocollen van onze hoofdaannemer.
Ons team bestaat uit gekwalificeerde professionals die voldoen aan de eisen van de CAO-VVT. Alle medewerkers zijn verplicht te werken volgens het personeelshandboek (versie november 2024), kwaliteitsstandaarden Platform VMZ, professionele richtlijnen en protocollen, en wettelijke kaders en regelgeving.
Bij situaties waarin we de kwaliteit van zorg niet kunnen waarborgen door onvoorziene omstandigheden, behouden wij ons het recht voor de zorg tijdelijk aan te passen of te beëindigen, met zorgvuldige overdracht naar andere zorgverleners.”
Zorgverlening en veiligheid
“Als zorgaanbieder hebben wij een zorgplicht naar onze cliënten én een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van onze medewerkers. De Heling werkt niet met onvrijwillige zorg. In situaties die onder de Wet zorg en dwang vallen, verwijzen wij door naar gespecialiseerde zorgaanbieders. Wij respecteren de autonomie van onze cliënten binnen de kaders van verantwoorde zorg.
Bij onveilige situaties, bedreiging of geweld behouden wij ons het recht voor direct maatregelen te nemen. Dit kan betekenen dat we relevante instanties inschakelen, contact opnemen met het buurtteam of Veilig Thuis, of in het uiterste geval de zorg beëindigen.
Onze zorg wordt verleend tussen 07.30 en 21.30 uur. Medewerkers zijn tijdens werktijden telefonisch bereikbaar en melden zich bij ziekte vóór 07:00 uur bij collega’s en vóór 08:00 uur bij de zorgmanager.”
Privacy en gegevensbescherming
“Conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gaan wij zorgvuldig om met persoonsgegevens. Voor alle betrokkenen geldt een strikte geheimhoudingsplicht, die ook na beëindiging van het dienstverband van kracht blijft.
Voor ex-medewerkers geldt specifiek dat zij geen contact mogen onderhouden met cliënten, geen cliëntgegevens mogen bewaren of gebruiken, en geen social media mogen gebruiken voor contact met (ex-)cliënten. Ook is het niet toegestaan cliënten te benaderen voor eigen praktijk of andere zorgorganisaties. Overtreding van deze bepalingen kan leiden tot juridische maatregelen.”
Rechten en plichten
“Cliënten hebben recht op professionele, kwalitatieve zorg, inspraak in het zorgplan, privacy en gegevensbescherming, inzage in het eigen dossier en de mogelijkheid tot het indienen van klachten. Van cliënten verwachten wij het verstrekken van juiste informatie, respectvolle omgang met zorgverleners, het nakomen van afspraken, tijdig afmelden bij verhindering en het bieden van een veilige werkomgeving aan zorgverleners.
Medewerkers hebben recht op een veilige werkomgeving, professionele ontwikkeling, ondersteuning bij werkzaamheden en toegang tot benodigde hulpmiddelen. Van medewerkers verwachten wij dat zij werken volgens professionele standaarden, deelnemen aan verplichte scholing, zorg accuraat rapporteren en het personeelshandboek naleven.”
Personeelsbeleid en VMZ vereisten
“Als onderaannemer van Platform VMZ voldoen wij aan alle gestelde kwaliteitseisen. Dit betekent dat onze medewerkers zorg accuraat registreren, rapporteren en verantwoorden volgens VMZ-richtlijnen.
Deskundigheidsbevordering is een essentieel onderdeel van ons beleid. Medewerkers zijn verplicht deel te nemen aan verplichte trainingen, bijscholingen, teamoverleggen en kwaliteitsverbeteringen. Voor opleidingskosten hanteren wij een terugbetalingsregeling bij vroegtijdig vertrek: binnen één jaar volledige terugbetaling, tussen één en twee jaar tweederde terugbetaling, en tussen twee en drie jaar éénderde terugbetaling.”
Aansprakelijkheid en verzekeringen
“De Heling hanteert de grootst mogelijke zorgvuldigheid in haar dienstverlening en het omgaan met eigendommen van cliënten. Desondanks is De Heling niet aansprakelijk voor schade door overmachtssituaties, verlies of beschadiging van persoonlijke eigendommen, schade door onjuist verstrekte informatie, indirecte of gevolgschade, of schade ontstaan door het niet naleven van aanwijzingen.
Indien medewerkers toegang krijgen tot de woning van een cliënt, zijn zij verantwoordelijk voor zorgvuldig gebruik en beheer van toegangsmiddelen. De Heling is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of schade aan eigendommen van cliënten of medewerkers, tenzij er sprake is van aantoonbare grove nalatigheid van onze kant.
De Heling heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor schade die tijdens de zorgverlening kan ontstaan. Deze verzekering dekt echter niet alle vormen van schade. Bij incidenten zal per geval bekeken worden of de schade onder de dekking van de verzekering valt.”
Beëindiging en geschillen
“De Heling kan de zorgovereenkomst beëindigen bij onveilige werksituaties, het niet nakomen van afspraken, het ontstaan van een onwerkbare situatie, overmacht, of wanneer we de kwaliteit van zorg niet kunnen waarborgen.
Bij klachten volgen we eerst de interne klachtafhandeling. Indien nodig kan men zich wenden tot het onafhankelijke Klachtenloket Zorg en uiteindelijk de Geschillencommissie Zorg Algemeen. Bij geschillen die niet via bemiddeling opgelost kunnen worden, is Nederlands recht van toepassing. Deze worden voorgelegd aan de bevoegde rechter of de Geschillencommissie Zorg.”
Slotbepalingen
“De Heling behoudt zich het recht voor deze voorwaarden te wijzigen. Betrokkenen worden hierover geïnformeerd. Op alle overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing. Door het aangaan van een zorg- of arbeidsovereenkomst met De Heling verklaart u zich akkoord met deze voorwaarden en alle onderliggende protocollen en richtlijnen.
Deze algemene voorwaarden zijn onlosmakelijk verbonden met ons personeelshandboek, kwaliteitsbeleid, veiligheids- en gezondheidsbeleid, en alle overige protocollen en richtlijnen die binnen onze organisatie gelden. Alle betrokkenen worden geacht hiervan kennis te hebben genomen en hiernaar te handelen.